Thursday, September 30, 2010

"ITU AKU, SEJARAH AKU..."

Salam....


Ini kisah silamku...ini kisah benarku....ini kisah seorang pria yg pernah dalam perjalanan hidupnya kehilangan arah jua kekuatan...kisah seorang pria yg pernah dalam kisah hidupnya mengabadikan diri utk mencintai & menyayangi wanita... kisah seorang pria, yg pernah merasa akan kehebatan dirinya kerana menyangka memiliki akan kehebatan cinta yg tulus.....




Juga kisah seorang pria yang pernah suatu ketika dulu luluh jiwanya dipermain dan dibikin sprt sampah jalanan.....kisah seorang pria yang tak pernah berputus asa mencari kekuatan melalui seorang teman....dan juga kisah seorang pria, yang akhirnya akur lalu mencari kekuatan melalui pengalaman hidupnya sendiri....melalui liku2 pahit manis kehidupan dirinya sendiri...


Itu dulu...
Saat ketika mana pikiranku masih seperti si kecil yang masih tak mengerti maksud kehidupan...Saat ketika mana pikiranku mempercayai akan kehebatan cinta...saat ketika mana dalam jiwaku cuma mengabadikan diri mempercayai kekasih... saat aku masih mentah dalam memahami erti sucinya perasaan itu..saat yang aku melupakan bahawa tiada yg kekal melainkan Dia... Aku lalai.....



Itu dulu...
Dulu aku bisa terlihat lemah, aku bisa diperolok dan dipermain cewek2 yg cuma mau mengambil kesempatan atas sikapku yg tak pernah suka mempermain hati wanita...yang benar2 serius atas perhubungan yang terjalin...yang menjaga segala2nya,perbuatan, percakapan, semata2 atas kepercayaan satu kata hikmat....."cinta"...Namun, aku alpa.....


Lantas aku kembali memikirkan....
Kenapa bisa aku biarkan hati ini terus meresah dan berduka cuma kerna dia?.... kenapa bisa aku biarkan hati ini terus dilanda kemurungan cuma kerna seorang insan yang gagal mengerti apa itu erti setia?....kenapa bisa aku menangisi sesuatu yang tak pernah bisa membahgiakanku sepertimana kedua org tuaku membahgiakanku?.....


Lantas aku kembali merenungkan....
Kenapa bisa aku membiarkan diriku seperti gugurnya dahan pohon yg kekeringan?... kenapa bisa aku biarkan diriku mengenang semula saat2 yg tiada gunanya dalam aku menghadapi masa depanku?.......kenapa bisa aku membodohkan diriku dengan kepercayaan karut akan kehebatan dan kebenaran cinta?.......kenapa bisa aku masih memikirkan bahawa mungkinkah diri ini masih membutuhkan cinta?......



Lantas aku kembali mengenangi....
Akan kesalahanku selama ini mensia-siakan kehidupan ini dengan penuh kepuraan... akan kesilapanku bisa percaya akan kebohongan bicara manusia yg tak pernah berpegang kukuh pd janji2nya...akan kelemahanku meletak segala kekuatan maupun harapan pada sesuatu yg sebenarnya cuma bisa melemah dan menjatuhkanku...yg sebenarnya cuma bisa menjerumusku ke lembah penuh kehinaan dan kelekaan...


Kini roda telah berputar.....
Kini aku tidak lagi meletak apapun harapan pada sesiapapun....kini aku tidak lagi meletak sebarang kekuatan pada sesiapapun...kini aku tidak lagi mempercayai akan kata2 dan kehebatan cinta...kini aku sentiasa berhati2 dalam segala pergerakanku bersama sesiapapun...aku tak mahu lg hati ini terpaut pada sesiapapn yg cuma ingin menjadikanku tempat persinggahan hidup.....aku tak mahu lagi hati ini terpaut pada sesiapa yang cuma mengambil kesempatan atas keadaanku,kekuatanku, keberadaanku serta kedudukanku...


Benar...roda telah berputar......
Aku kini menyadari bahawa bahagia itu bukan letaknya pada kecantikan zahir semata....aku sadar bahawa bahgia itu bukan letaknya pada manisnya bicara...aku tersadar bahawa bahagia itu bukan hadirnya dari kepuraan semata...aku sadar bahawa bahgia itu bukan letaknya pada mulus kulit semata....maafkan aku bagi yang mempunyainya... mempunyai kecantikan rupa,mempunyai kelunakan suara, maupun manisnya bicara, bukanlah apa yg aku pinta....malahan makin menjauhkan diri aku dari yang mempunyainya...maafkan aku...


Kini roda telah berputar......
Aku kini kembali dengan kekuatan yang tak pernah selama ini aku miliki....aku kembali dengan kekuatan yang selama ini tak pernah bisa aku sedari bahawa aku punyainya.....aku kembali dengan semangat yg selama ini tak pernah hadir dalam hidupku...kembali dengan membawa suatu kepercayaan bahawa yang sebenarnya memberi bahagia padaku cuma Dia.... kembali dengan membawa satu kepercayaan yang kejayaan itu mampu datangnya dari tubuhku sendiri....kembalinya dengan membawa bersamaku satu kekuatan jiwa yg tak pernah aku rasai sebelumnya....


Lantas......
Aku tinggalkan perasaan ingin mencintai sesama manusia yg bagiku cuma omongan kosong semata.....aku tinggalkan perasaan ingin dicintai sesama manusia yang bagiku cuma pemanis bicara semata....aku tinggalkan dunia yg ingin rasa mempunyai dan dipunya yg selama ini manusia berlumba2 mencarinya...aku tinggalkan segalanya yang manusia menjadi hamba untuknya...
Aku tinggalkan ia......


Lantas........
Aku perkemaskan langkahku untuk menerus baki2 kehidupan ini yang entah bila akhirnya... aku perkuatkan pendirianku untuk tidak lg menerima mana2 manusia yang bisa mau saja mengambil kesempatan atas kekuranganku.....aku perbetulkan niatku utk menghadapi masa depanku dengan penuh rapi dan tersusun langkahnya....aku pastikan hatiku tak skali2 lg tertewas dengan kecantikan zahir  manusia....

Janganlah pula....
& janganlah pula ditanya mengapa aku memilih jalan ini...maka janganlah pula ditanya mengapa aku memilih untuk sendirian....janganlah pula disoal mengapa aku masih tidak membuka diri ini kepada seseorang....& janganlah pula disoal akan kemampuanku menjalani hari2ku ini kesaorangan...& janganlah juga dipersoal mengapa aku bertindak sebegini...

Kerna sesungguhnya aku sukar mempercayai lagi bicara manusia....kerna sesungguhnya aku lali dengan kata nista dan sikap berpaling tadah manusia....kerna aku sudah muak dengan lakonan maupun perbuatan kebanyakan manusia di luar sana yang bersandiwara sepanjang hayatnya....& kerna ini aku....aku yg gemar memilih untuk tidak bersama2 teman di luar sana...

Kini.....
Aku merancang untuk melihat jauh ke hadapan...aku merancang untuk mencari apa itu sebenarnya nilai hidup ini....aku sentiasa memikir akan untung nasib hidupku di masa akan datang, kerna sesungguhnya bahgia maupn kejayaan itu tak pernah tiba pada yg tak mau berusaha....aku semakin memerhati akan sekeliling kehidupan maupn kehidupan diriku sendiri....ke mana arahku...ke mana jalanku....ke mana akhirku.....apa penutup cerita hidupku...


Izinku mencari jalan hidupku.......
Sebenar2nya, aku bukanlah sprtmana skrg...sombong, pendiam pada yang tak mengetahui..
Sejarah itu mengubahku, sejarah.....

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 "Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya."
(QS Imran:185)"
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<





Nidji - Nidji - Sang Mantan

No comments: