Saturday, October 2, 2010

Al-Fatihah...

AL-FATIHAH



Semalam,1 Oktober 2010... rakan sepejabat aku, Mohd Jasni Abu Bakar, telah
kehilangan ayahanda tercinta yg telah pulang selama-lamanya menghadap Ilahi... Buat Jasni, kami kawan2 sepejabat mendoakan agar roh arwah ayahnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama golongan org2 yang beriman..


Aku baru pulang dari menziarahi keluarganya sebentar tadi...kelihatan ramai di kalangan rakan sepejabat datang untuk tujuan yang sama...En Rusman, En Rom, Abg Jo, Feerus, Kak Rahimah, Rashidi, Aziz Fahmi, dan Pak Ngah Adnan (dah bersara) pun dtg jugak....

Ramai kawan2 yg lain, Samsudin, Hani, Sakinah, dan ramai lagi dah datang semalam...kepada kawan2 sepejabat yang sedang berada di luar negara skg,di Krabi, Thailand, atau di mana2 sekalipun, kalau baca posting ni, tlglah sedekahkan al-Fatihah kepada arwah ayah Jasni..
& kami smua di pjbat mendoakan agar arwah dirahmati kehidupannya di sana..cuma ini yg kami mampu lakukan sbg kawan....

Kepada Saudara Jasni....
Semoga arwah ayahanda tercinta memperoleh ketenangan dan kerahmatan di sisiNya..

“Apabila mati seorang anak Adam , maka terputuslah amalnya kecuali tiga perkara : Shadaqoh zariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak shaleh yang mendoakannya.” (HR. Muslim)



كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

(Ali Imron: 185)


Al-Fatihah..







001 Surah Al-fatihah

No comments: